نوشته شده توسط : نعمت

یکی از جدیدترین و پیشرفته ترین تکنولوژی های موجود در دنیا برای اتصال به اینترنت پرسرعت می باشد. بیش از نیمی از کاربران اینترنت در کشورهای پیشرفته از این طریق به شبکه جهانی اینترنت متصل هستند. در این روش با نصب تجهیزات بسیار پیشرفته در مراکز مخابراتی امکان رساندن اطلاعات اینترنتی به مشترک بدون نیاز به شماره گیری و هزینه تلفن در تمام مدت 24 ساعت امکان پذیر می گردد. بدین ترتیب کاربر با پرداخت مبلغی ثابت ( بسته به سرعت مورد تقاضا) همواره از اینترنت با کیفیت و سرعت مطلوب استفاده می نماید. این روش که کم کم جایگزین روش های قبلی مانند dialup (شماره گیری با کارت اینترنت و خط تلفن ) می شود مزایای بسیاری دارد که در زیر به مهم ترین آنها اشاره می شود:

1- افزایش سرعت بین 10 تا 40 برایر خطوط عادی . شما می توانید هنگام ثبت نام سرعت مورد نیاز را بخواهید !

2- عدم نیاز به شماره گیری . شما همواره با یک کلیک به شبکه متصل هستید و نیازی به شماره گیری و پشت خطوط اشغال ماندن نیست !

3- بدون اشغال شدن خط تلفن  . هنگام کار با اینترنت تلفن شما آزاد بوده و به راحتی می توانید به تلفن های خود جواب دهید یا شماره گیری کنید !

4-  بدون هزینه تلفن . مطابق آنچه در بند 3 بالا گفته شد چون اصلا خط تلفن اشغال نمی شود پس هیچ هزینه تلفنی نیز به شما تعلق نمی گیرد !

5- همیشه آنلاین . دیگر ارتباط شما به دلیل تمام شدن شارژ کارت قطع نخواهد شد. شما همواره 24 ساعته با یک کلیک بر روی شبکه جهانی هستید.

6- بدون قطعی . به دلیل ارتباط دائمی شما دیگر هیچگاه با disconnect (قطعی)  خط تلفن حین ارتباط و نیاز به اتصال مجدد مواجهه نمی شوید.

7- بدون هر گونه هزینه اضافی . شما فقط هزینه اشتراک ماهیانه را می پردازید .

8 - پایداری بی نظیر . به دلیل استفاده از خطوط فیبر نوری اینترنت ADSL نسبت به اینترنت E-1  و بیسیم  Wireless پایداری واقعا بالاتری دارد.

10 - امنیت بسیار بالا . به دلیل تکنولوژی های پیشرفته رمز گذاری و اینکه اطلاعات هر مشترک فقط بر روی زوج سیم اختصاصی او منتقل می شود  نسبت به سایر روش ها مانند اینترنت بیسیم که اطلاعات و امواج در محیط پخش می شود ADSL  از امنیت بسیار بالاتری برخوردار است.

در واقع ADSL ترکیبی از قیمت مناسب اینترنت Dialup (کارتی -تلفنی) و سرعت بالای اینترنت Wireless (بیسیم) است و بر خلاف اینترنت بیسیم که به تجهیزات گران قیمتی مانند آنتن و مودم مخصوص نیاز دارد در این روش لازم نیست هیچ هزینه ای بابت تجهیزات آن پرداخت کنید.

براى اتصال به اينترنت با استفاده از خطوط ‌تلفن استاندارد (زوج سيم مسى ) در كنار سيستم معروف و آشناى  Dial up، روش‌هاى ديگرى هم وجود دارد، مانند استفاده ازمودمهاى كابلى‌، شبكه محلى و يا فناورى (DSL(Digital Subscriber Line و بى‌سيم (Wireless). فناورى‌ ADSL يكى از مناسب‌ترين و باصرفه‌ترين راهكارهاى دسترسى به اينترنت پر‌سرعت و مقابله با مشكلات سيستم‌هاى اتصال معمولى ‌‌Dial up است‌!

Asymmetric-DSL يا‌ ADSL،‌ ‌يكى از فناورى هاى رده‌ xDSL است.DSL ياخطوط اشتراك ديجيتالى‌با استفاده از كابلهاى تلفن معمولى،‌امكان بهره‌گيرى از سرعت بالا را براى اتصال به اينترنت فراهم مى‌كند‌DSL .امكانات و روش‌هاى گوناگونى براى مصارف خانگى فراهم مى‌كند كه مناسب‌ترين آنها روش خطوط ديجيتال نامتقارن يا‌‌ADSLاست. در اين روش با بهره‌گيرى از نوعى خاص مدولاسيون، پهناى باند قابل‌استفاده برروى كابل تلفن به باندهاى فركانسى متفاوتى تقسيم و هر سيگنال فركانسى (صوت ، ارسال و دريافت داده‌هاى ديجيتالى) در يك باند صورت مى‌پذيرد.

بدين‌صورت در هنگام اتصال به اينترنت ديگر خط تلفن براى مكالمات صوتى اشغال نخواهد بود و امكان تبادل صوت و تصويرنيز وجود خواهد داشت .

در‌‌ADSL سرعت ارسال اطلاعات با سرعت دريافت اطلاعات مساوى نخواهد بود، در بالاترين سطح تئورى، امكان دريافت اطلاعات (DownStream) با سرعتى در‌حدود ‌‌8mbps و ارسال داده‌ (UpStream) با سرعتى معادل ‌640‌mbps فراهم مى‌شود. دقيقا بدين‌خاطر از‌‌ADSL بانام نامتقارن ياد مى‌شود. بصورت عملى يك كاربرخطوط ‌ADSL مى‌تواند با سرعتى در‌حدود ‌‌2mbps دريافت و‌‌256mbps ارسال اطلاعات برروى اينترنت داشته باشد. در استفاده از اينترنت با فناورى‌ ADSL از‌Dial up وشماره‌گيرى و انتظار براى اتصال يا قطع ارتباط خبرى نخواهد بود‌و شما بصورت دائمى با مركز‌‌ISP و در نهايت شبكه اينترنت متصل خواهيد بود. با روشن كردن كامپيوتر خود اتصال شما به اينترنت برقرار مى‌شود.

اولين دستاورد‌ ADSL بهره‌گيرى از خطوط تلفن معمولى و شبكه ارتباطى آماده خواهد بود و در نتيجه نيازى به سيم‌كشى و تجهيزات جديد مخابراتى نيست.

عدم اشغال خط‌تلفن در هنگام اتصال به اينترنت، امكان استفاده از اينترنت پر‌سرعت به نسبت روشهايى مانند‌ Dial up برروى سيستم هاى خانگى و شركتهاى كوچك كه از امكانات پيشرفته‌اى برخوردار نيستند، اتصال دائمى به شبكه اينترنت بدون نياز به شماره‌گيرى و اشغال بودن خط ، هزينه كم در نصب و راه‌اندازى و خريد تجهيزات، كاهش هزينه و عدم نياز به تجهيزات اضافى براى كاربران خانگى در استفاده از اينترنت و راه اندازى آسان و سريع از ديگر مزاياى مهم ADSL‌ است.
 

ADSL چگونه كار مى‌كند؟
زوج‌سيم مسى تلفن شهرى از محدوده فركانسى ميان صفر‌ تا ‌‌2 مگاهرتزپشتيبانى مى كند كه از اين ميان فقط براى كاربردهاى شهرى تلفن ثابت(PSTN) از پهناى باند 4 ‌كيلوهرتز پشتيبانى مى‌شود. بدين‌معنى كه هنگام استفاده از تلفن معمولى حداكثر باند فركانسى‌4‌كيلو هرتز مورد استفاده قرار گرفته و مابقى باند بلا‌استفاده مى‌ماند.


ADSL با‌بكار‌گيرى‌تكنولوژيهاى‌مدولاسيون‌‌تقسيم فركانسى و فشرده سازى اطلاعات‌‌‌‌ اين امكان را بوجود مى‌آورد كه سيستم شماره‌گيرى تلفن بتواند از پهناى باند ‌‌4 ‌كيلوهرتز خود استفاده كند و مابقى باند فركانسى آزاد براى اتصال به اينترنت و تبادل اطلاعات ميان كاربر و مركز خدمات‌ ADSL استفاده شود. استفاده از محدوده فركانس‌‌4‌كيلوهرتزى نمى‌تواند بيشتر از56kbps سرعت در‌اختيار كاربران قرار دهد و بااستفاده از يك پهناى باندى معادل ‌‌2 مگا هرتز ميتوان تصور كرده كه چه‌مقدار بر سرعت تبادل اطلاعات افزدوه مى‌شود (چيزى در حدود ‌‌500‌‌ برابر) و در اين حالت است كه ميتوان به سرعت‌هاى 8mbps و حتى خيلى بالاتر دست يافت (تكنولوژى هاى جديدتر‌ADSL قادر به ارائه سرعت‌هايى بيش از‌‌‌‌20mbps مى‌باشند). در عمل ‌ADSL از پهناى باند‌فركانسى‌ 30KHz تا ‌‌138KHz براى ارسال اطلاعات و باند فركانسى 138KHz تا ‌‌1.1Mhz براى‌گرفتن اطلاعات استفاده مى‌كند.

سازندگان تجهيزات‌‌ADSL معمولا از دو استاندارد تقسيم سيگنال فركانسى استفاده مى‌كنند‌:DTM وCAP،‌استاندارد قديمى‌ CAP با تقسيم كردن تمام پهناى‌باند به سه بخش مجزا، به مكالمات تلفنى باند صفر تا ‌4 كيلو هرتز را اختصاص مى‌دهد و براى ارسال‌داده (Upstream) محدوده ‌‌25 تا ‌‌160كيلوهرتز ودريافت اطلاعات از باند ‌‌240 كيلوهرتز به بالا صورت خواهد گرفت. بنابراين در نهايت اين شيوه از سه كانال مجزا استفاده مى‌كند. استاندارد DTM با تقسيم‌كردن پهناى‌باند به‌‌247 ‌كانال مجزا و اختصاص كانال‌هايى براى دريافت و ارسال داده‌‌‌ انعطاف‌پذيرى بيشترى را در كيفيت سرويس بوجود مى‌آورد. ولى درعوض پياده‌سازى به مراتب پيچيده‌ترى دارد.



:: موضوعات مرتبط: اینترنت , ,
:: بازدید از این مطلب : 311
|
امتیاز مطلب : 117
|
تعداد امتیازدهندگان : 37
|
مجموع امتیاز : 37
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 اسفند 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نعمت

علاوه بر پرداخت هزینه سرویس‌ها شما باید برای استفاده از وایمکس هزینه نصب و راه‌اندازی اولیه هم بپردازید که رقم آن برای شرکت‌های مختلف کاملا متفاوت است. هزینه مودم وایمکس را هم حساب کنید. این مودم‌ها در 2 نوع فضای باز (Outdoor) و داخلی (indoor) توسط شرکت‌ها ارائه می‌شوند. نوع فضای باز برای مکان‌هایی که به دلیل فشردگی ساختمان‌ها فرکانس در آنها ضعیف‌تر است، پیشنهاد می‌شود و روی پشت بام نصب می‌شود. این نوع مودم به خاطر قرار گرفتن در ارتفاع بالا گیرندگی بهتری دارد اما جابه‌جایی آن دیگر غیرممکن است. مودم های داخلی که همراه شما هستند توسط شما در نقطه‌ای که به اصطلاح آنتن‌دهی بهتری دارند، قرار می‌گیرند. از مجموع این 3 شرکت دو تای آنها مودم را به شما می‌فروشند و شرکت داتک مودم را به صورت امانی در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه بر این یادتان باشد که محدودیت 128 کیلوبیت بر ثانیه در این سرویس هم برای کاربران خانگی وجود دارد.

*داتک

این شرکت دو نوع سرویس به صورت اختصاصی و اشتراکی ارائه می‌کند. به گفته مرکز اطلاعات داتک سرویس‌های اشتراکی به نسبت 6 به 1 Share می‌شود. داتک تنها مودم فضای باز را با پرداخت 3 میلیون ریال به صورت امانی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. هر چند در آخرین تماس با مرکز اطلاعات اعلام شد که فعلا این شرکت مودم برای ارائه به کاربران در اختیار ندارد و عملا امکان ارائه سرویس وایمکس به کاربران جدید تا رسیدن مودم‌های فضای باز جدید وجود ندارد.

*ایرانسل

ایرانسل برای ارائه سرویس وایمکس خود دو روش اعتباری و دائمی را انتخاب کرده است. در روش اعتباری نیازی نیست در پایان هر دوره قبض پرداخت کنید، بلکه در ابتدای هر ماه هزینه اینترنت آن ماه را پرداخت می‌کنید و با تمام شدن اعتبارتان سرویس اینترنت شما قطع می‌شود. در روش دائمی شما صورتحساب خود را در پایان یک دوره 2 ماهه پرداخت می‌کنید. در شیوه دائمی علاوه هزینه ماهانه باید در ابتدای گرفتن سرویس مورد نظر یک سپرده هم در نزد شرکت قرار دهید که- میزان استفاده کاربران دائمی از سرویس، نمی‌تواند از سقف اعتبار آنها، که معادل مبلغ سپرده اولیه است، بیشتر شود. در هر دو روش اعتباری و دائمی هم سرویس‌ها به 2 بخش پایه و نامحدود تقسیم می‌شود. در سرویس پایه شما بسته به نوع سرویس مقداری ترافیک رایگان دارید که در صورتی که دانلودتان بیشتر شود می‌توانید هزینه ترافیک اضافی را پرداخت کنید. اگر ترافیک مورد نیاز شما کمتر از یک گیگابایت است، می‌توانید از شیوه آزاد(هر مگابایت 100 ریال) استفاده کنید و اگر پیش بینی می‌کنید بیشتر از یک گیگابایت مصرف دارید می‌توانید بسته‌های افرایشی 1، 2، 3 و 5 گیگابایتی را بخرید.

ایرانسل مودم داخلی را به کاربران خود با قیمت 1100000 ریال و مودم‌های فضای باز را با قیمت 2200000 ریال به فروش می‌رساند. علاوه بر این 80 هزار ریال هم برای نصب و راه‌اندازی دریافت می‌شود. این نکته هم بدانید که تمامی سرویس‌های ایرانسل اشتراکی هستند.

*لایزر

شرکت لایزر برای ارائه خدمات وایمکس 3 نوع سرویس با عناوین wepsel، wepsel+ و Wepsel Special ارائه کرده است که پهنای باند ارائه شده در همه آنها یکی است. مرکز اطلاعات این شرکت تفاوت سرویس‌های Wepsel+ و Wepsel Special را که قیمت‌هایی گران‌تر از سرویس Wepsel دارند گارانتی خدمات و در اولویت قرار گرفتن کاربران این سرویس‌های گران‌تر برای پشتیبانی اعلام کرد.


 




:: موضوعات مرتبط: اینترنت , ,
:: بازدید از این مطلب : 359
|
امتیاز مطلب : 111
|
تعداد امتیازدهندگان : 35
|
مجموع امتیاز : 35
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 اسفند 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نعمت

اين ارزان‌سازي پهناي باند اينترنت ظاهرا بايد به مذاق همه خوش آيد، اما يك محاسبه ساده نشان مي‌دهد كه برخلاف انتظار رييس سازمان تنظيم مقررات اين كاهش قيمت پهناي باند تاثيري بيشتر از دو الي سه درصد بر قيمت نهايي اينترنت ندارد. دليل هم اين است كه شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات اينترنت، چندي پيش هزينه‌هاي خود را منتشر كردند و مشخص شد كه پهناي باند فقط 20 درصد كل هزينه‌هاي يك شركت اينترنتي را تشكيل مي‌‌دهد. هزينه‌هاي مصرف انرژي و همچنين هزينه‌هاي انتقال پهناي باند (كه آن هم توسط شركت زيرساخت دريافت مي‌شود) هم در واقع هر كدام به اندازه پهناي باند، هزينه بر اين شركت‌ها تحميل مي‌كنند.

از اين رو، كاهش قيمت پهناي باند به تنهايي نمي‌تواند انتظار كاهش ده درصدي را براي كاربران نهايي پاسخ دهد. با توجه به گران شدن احتمالي قيمت برق كه يكي از هزينه‌هاي اصلي شركت‌هاي اينترنتي است، حتي مي‌توان انتظار افزايش قيمت را طي ماه‌هاي پيش رو داشت. چند پرسش اصلي شايد بتواند موضوع بحث را روشن‌تر كند. نخست آنكه چرا مقامات وزارت ارتباطات اين كاهش قيمت را صرفا روي پهناي باند اعمال مي‌كنند و چرا روي هزينه‌هاي كمرشكن انتقال پهناي باند آن را اعمال نمي‌كنند. هم‌اكنون بنا بر قوانين شركت‌ها حق انتقال پهناي باند به داخل كشور را ندارند و اجبارا بايد از مسيرهاي انحصاري شركت زيرساخت اين انتقال را در قبال پرداخت هزينه سنگين انجام دهند.

پرسش بعدي اين است كه چرا وزارت ارتباطات براي كاهش قيمت انرژي شركت‌هاي خدمات‌دهنده هيچ حمايتي انجام نمي‌دهد. و در آخر اينكه اگر تمام اين مفروضات را اشتباه بپنداريم و انتظار كاهش ده درصدي قيمت اينترنت را از شركت‌هاي خصوصي داشته باشيم، جا دارد همين انتظار را از مخابرات كه اخيرا به ارائه اينترنت پرسرعت پرداخته، داشته باشيم. آيا قيمت‌هاي فعلي اينترنت پرسرعت مخابرات هم تا ده درصد كاهش پيدا مي‌كند؟



:: موضوعات مرتبط: اینترنت , ,
:: بازدید از این مطلب : 267
|
امتیاز مطلب : 105
|
تعداد امتیازدهندگان : 31
|
مجموع امتیاز : 31
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 اسفند 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نعمت

هفته گذشته شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت در نشستی به بررسی آیین‌نامه جدید سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی پرداختند. آیین‌نامه‌ای که به گفته نمایندگان شرکت‌های PAP این بار توانسته تا 70 درصد از نیازها و درخواست‌های آنها را در مقابل شرکت‌های مخابرات استانی تامین کند. اما به شکل کلی گسترش بخش ارتباطات بی‌سیم کشور از جمله اهداف برنامه پنجم توسعه است که طی آن مقرر شده تا پایان سال 95 بیش از 60درصد ارتباطات خانگی و ادارات به اینترنت پرسرعت تجهیز شوند.آیین‌نامه تعاملی واگذاری خدمات شرکت‌های مخابراتی و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت (PAP) در جلسه نود و هفتم کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای قانونمند شدن وظایف شرکت‌های مخابراتی و PAP‌ها نسبت به یکدیگر تصویب شده و در تاریخ 23 آبان ماه امسال برای اجرا به شرکت مخابرات ایران، شرکت‌های ندا و شرکت‌های مخابرات استانی ابلاغ شد.

آیین‌نامه مشكل گشا

این آیین‌نامه براساس بررسی‌های به عمل آمده و مطالعات انجام شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد وضعیت ارائه خدمات عمومي‌انتقال داده از طریق خطوط کابلی (ADSL) و براساس بند «د» ماده 5 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و قسمت «ت» بند 9 ماده 6 اساسنامه سازمان رگولاتوری مصوب شد تا با ساماندهی و تنظیم روابط بین دارندگان پروانه ADSL و هموارکردن مسیر توسعه پورت‌های پرسرعت اینترنت، واگذاری خدمات شرکت‌های مخابراتی به PAP‌ها شکل قانونمند به خود گیرد. این آیین‌نامه در 21 ماده به تصویب رسیده و جهت اجرا به شرکت‌های مخابراتی استانی ابلاغ شده است.


در ماده سوم این آیین‌نامه به مشکل اساسی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت اشاره شده است. بر اساس این ماده، شركت‌هاي مخابراتي ملزم به تامين خدمات موضوع ماده يك براي ايجاد دسترسي دارندگان پروانه ندا به شبكه مخابراتي براي ارائه خدمات عمومي انتقال داده مي‌باشند. شركت‌هاي ندا نیز بر اساس ماده چهارم این آيين‌نامه بايد خدمات مخابراتي مورد نياز خود را به صورت درخواست كتبي و در چارچوب پروانه اعطايي، به تفكيك خدمت و مركز مخابراتي به شركت‌هاي مخابراتي اعلام كنند.

نصب پرسرعت در سه روز

یکی از عمده مشکلات شرکت‌های PAP زمان‌بر بودن خدمات فنی ارائه اینترنت پرسرعت بود که به گفته شرکت‌ها این زمان بر بودن بیشتر به دلیل ناهماهنگی‌هایی بود که در مخابرات‌های مناطق یا استانی صورت مي‌گرفت. بر همین اساس ماده پنجم این آیین‌نامه سعی کرده تا این موضوع را مرتفع سازد. بر اساس ماده پنجم در مواردي كه شركت‌هاي ندا خط تلفن مشترك را مطابق با فرم مربوط براي انجام عمليات سيم‌بندي به شركت‌هاي مخابراتي اعلام كنند شركت‌هاي مخابراتي موظفند عمليات مذكور و آماده‌سازي خط تلفن اعلامي را حداكثر ظرف مدت سه روز پس از تاريخ تحويل درخواست به انجام برسانند.

در صورت عدم برقراري ارتباط، شركت‌هاي مخابراتي موظفند تا زمان برقراري ارتباط هزينه‌هاي كامل سرويس را متناسب با درخواست متقاضي و براساس تعرفه‌هاي مصوب به شركت ندا پرداخت كنند و متعاقب آن شركت ندا موظف است اين مبالغ را در حساب مشتري لحاظ نمايد.شركت‌هاي مخابراتي همچنین بر اساس ماده 6 آيين‌نامه موظف شده‌اند که خدمات مندرج در ماده 1 را حداكثر ظرف مدت يك ماه پس از تاريخ ارائه و تسليم درخواست، برابر مقررات و استانداردهاي مخابراتي به شركت ندا واگذار كنند. این خدمات عبارتند از: كابل اختصاصي، فيبر نوري اختصاصي، فضاي غيرفعال (پسيو)، ظرفيت ديتا و اينترنت، ارائه خدمات در محل توزيع شبكه شركت‌هاي مخابراتي MDF، تامين ظرفيت نيروي برق متناوب و مستقيم، دكل و بستر انتقال.


در تبصره چهارم این ماده آمده است در مواردي كه فاصله محل استقرار يا مكان مورد نظر شركت‌هاي ندا براي نصب تجهيزات براساس توجيهات فني مانع ايجاد امكانات باشد شركت ندا موظف به رفع موانع مي‌باشد. این درست همان مشکلی بود که شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت همیشه بر سر آن مشکل داشته و همواره در مورد آن موضع‌گیری داشتند. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، شرکت‌های مخابراتی هیچ وقت ملزم به واگذاری بی‌چون و چرای فضای مورد نیاز شرکت‌ها در مراکز مخابراتی نبودند و تنها می‌توانست حتی‌الامکان و در صورت فراهم بودن امکانات این فضا را در اختیار آنها قرار دهند. در این تبصره همان‌طور که گفته شده باز هم شرکت‌های مخابراتی ملزم به دادن فضا به شرکت‌های PAP نیستند و این شرکت‌ها موظف شدند که برای دسترسی به خدمات مخابراتی خود موانع پیش رو را رفع کنند. شرکت مخابرات همواره برای رفع این معضل به شرکت‌ها پیشنهاد داده بود که با خریدن نزدیک‌ترین ساختمان به مراکز مخابراتی به راحتی مي‌توانند این مشکل را مرتفع سازند، اما این راه‌حل همواره مورد انتقاد شرکت‌ها قرار داشت. حال آنکه در آیین‌نامه جدید نیز باز هم به نوعی همین پیشنهاد ارائه شده است.

بر اساس ماده هفتم نیز در مواردي كه شركت‌هاي مخابراتي لينك‌هاي ارتباطي مورد نياز شركت ندا را تامين ننمايد، شركت ندا مي‌تواند بر اساس مجوزهاي دريافتي از سازمان نسبت به برقراري لينك‌هاي ارتباطي بين نقاط مورد نظر خود در محدوده غير زيرساخت اقدام كنند.
در ماده نهم و دهم نیز آمده است که شركت ندا بايد تا چهار ماه حداقل بيست و پنج درصد و تا شش ماه حداقل پنجاه درصد امكانات دريافتي را داير نمايد در غير اين صورت سه برابر هزينه حق‌الاجاره هر خط مازاد [كل امكانات تخصيص يافته منهاي امكانات فعال به علاوه ده درصد] توسط شركت‌هاي مخابراتي از شركت ندا اخذ خواهد شد. چنانچه ظرف مدت يك سال دايري بر شصت درصد نرسد امكانات مازاد مسترد خواهد شد و هر شركت ندا در صورتي مجاز به درخواست امكانات غيرفعال (پسيو) و كابلي جديد در هر مركز تلفن مي‌باشد كه حداقل هفتاد و پنج درصد امكانات موجود خود را در اختيار مشتركين قرار داده باشد.

یکی دیگر از مشکلات پیش روی ارائه دهندگان خدمات مخابراتی نوع خطوط مورد استفاده کاربران بود. به‌طوری که در برخی از مناطق به دلیل استفاده از خطوط PCM کاربران قادر به دریافت خدمات اینترنتی نبودند. بر همین اساس ماده 14 این آيين‌نامه به این موضوع اشاره داشته است. در صورتي كه محدوديت واگذاري خدمات پورت پرسرعت به كاربران نهايي ناشي از وجود سيستم‌هاي چند خط تلفن روي يك زوج كابل باشد، شركت‌هاي مخابراتي موظفند حداكثر ظرف مدت يك ماه نسبت به رفع مشكل خط كاربر نهايي اقدام كنند.یکی دیگر از مشکلات مورد اشاره همیشگی شرکت‌ها، اطلاعات مشتریانشان بود که در اختیار شرکت‌های مخابراتی قرار دارد. بر اساس ماده 19 این آيين‌نامه شركت‌هاي مخابراتي متعهد شده اند كه اطلاعات و مستندات مربوط به نوع و ميزان خدمات درخواستي شركت‌هاي ندا را محرمانه تلقي كرده و از افشاي آنها به غير خودداري كنند.

ضریب نفوذ بالا مي‌رود؟

هر چند که به اعتقاد شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی این آيين‌نامه مي‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات آنها باشد، اما به نظر مي‌رسد برخی از راه‌حل‌های ارائه شده در این آيين‌نامه همان راه‌حلی‌هايی است که پیشتر توسط شرکت‌های مخابراتی به صورت شفاهی به شرکت‌ها ارائه شده است.

عبدالمحمد بیدختی نژاد ريیس کمیسیون PAP سازمان نظام صنفی رایانه ای در این باره مي‌گوید: در این آيين‌نامه بیش از 70 درصد نقطه نظرات PAP‌ها برای عدم وجود رویه‌ها و دستورالعمل‌های شفاف در تعاملات بین دارندگان پروانه با مخابرات و مشکلات عدیده که روند واگذاری و توسعه خدمات ADSL را با کندی مواجه کرده اعمال شده است.

بیدختی نژاد با تاکید بر درخواست شرکت‌های PAP برای هر چه سریع‌تر اجرایی شدن این آيين‌نامه تاکید کرد که بخش خصوصی تصویب و اجرای این آيين‌نامه را سرآغازی برای پررنگ شدن و ثبات جایگاه رگولاتوری در کشور مي‌داند و معتقد است که این آيين‌نامه مي‌تواند به رقابت فی مابین اپراتورهای مخابراتی و ارائه سرویس‌های با سرعت و با کیفیت بیانجامد.

اما از سوی دیگر صابر فیضی، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در مورد واگذاری اینترنت پرسرعت توسط شرکت مخابرات مي‌گوید: پس از خصوصی‌سازی شرکت مخابرات ما مي‌توانیم نسبت به واگذاری خطوط اینترنت پرسرعت اقدام کنیم و این موضوع در پروانه ما نیز درج شده است، اما با این اوصاف شرکت مخابرات ایران برای حمایت از شرکت‌هاي دارای مجوز در اکثر نقاط کشور به صورت مشارکتی در این زمینه فعالیت مي‌کند.مدیر عامل شرکت مخابرات ایران با تاکید بر اینکه مخابرات تاکنون با این شرکت‌ها به صورت همگام پیش رفته است، یادآور شد: تاکنون شرکت مخابرات ایران به صورت مستقیم وارد بحث واگذاری اینترنت پرسرعت نشده است و این در حالی است که اگر در جایی شرکت‌ها در این زمینه مشارکت نکنند ما مجبور مي‌شویم برای ارائه سرویس به مردم وارد بحث واگذاری اینترنت پرسرعت شویم. البته تا زمانی که شرکت‌های دارای مجوز در این زمینه مشارکت فعالی داشته باشند، ضرورتی به حضور شرکت مخابرات نیست.



:: موضوعات مرتبط: اینترنت , ,
:: بازدید از این مطلب : 294
|
امتیاز مطلب : 102
|
تعداد امتیازدهندگان : 32
|
مجموع امتیاز : 32
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 اسفند 1389 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد